×
Semak 7 Perkara Sebelum Bercuti Balik Kampung

Kebiasaannya, apabila tiba musim perayaan, ramai antara kita akan bercuti untuk pulang ke kampung halaman.

Berikut adalah beberapa tips untuk menjaga keselamatan rumah sebelum bercuti:

1. Matikan semua alat elektronik yang tidak diperlukan, seperti television, lampu, dan peralatan dapur. Ini akan membantu menjimatkan tenaga elektrik dan mencegah risiko kebakaran.

2. Cabut plug dari peralatan yang tidak diperlukan, seperti komputer atau mesin basuh. Ini akan mencegah dari kebocoran elektrik dan menjimatkan tenaga.

large-tnb1681417776.jpg

3. Pastikan pintu dan tingkap terkunci dengan baik. Periksa kembali adakah semua pintu dan tingkap telah terkunci dengan betul.

4. Bersihkan dapur, terutama peralatan memasak dan pinggan mangkuk. Pastikan tidak ada makanan atau bahan yang terbuka dan bersihkan semua permukaan yang mungkin menjadi sarang serangga atau tikus.

5. Buang sampah sebelum anda berangkat, jangan biarkan sampah membusuk di rumah anda selama anda tiada di rumah.

large-sampah1681417874.jpg

6. Periksa sistem CCTV keselamatan rumah anda dan pastikan semuanya berfungsi dengan baik. Jika anda, pastikan sistem penggera keselamatan diaktifkan sebelum anda keluar rumah.

7. Maklumkan jiran tetangga yang boleh dipercayai atau sahabat anda bahawa anda akan pergi, dan meminta mereka untuk tengok-tengokkan rumah anda selama anda bercuti. Beritahu mereka siapa yang harus dihubungi jika terjadi keadaan kecemasan.

large-ops-selamat1681417441.jpg

Boleh download Apps VSP (Volunteer Smartphone Patrol) untuk memaklumkan pada PDRM.

Dengan mengikuti tips ini, anda dapat meningkatkan keselamatan rumah dan merasa tenang saat anda bercuti. Kongsikan tips ini kepada jiran, sahabat dan keluarga tersayang.

Artikel Ini Dikongsi Oleh SHAMWANIE INSPIRE RESOURCES. Pertanyaan Mengenai Ilmu Emas? Boleh Klik Butang di Bawah