×
10 Tips Pemanduan Berhemah Ketika Pulang Ke Kampung

Ketika bercuti, kebanyakannya akan memandu untuk ke destinasi jauh dari tempat kediaman. Begitu juga ketika musim perayaan, ramai akan memandu pulang ke kampung halaman.

Berikut adalah 10 tips pemanduan berhemah di jalan raya yang boleh dijadikan panduan.

1. Jangan melakukan pengerakan mengejut yang tidak perlu, seperti memotong kenderaan di sebelah kiri, membelok secara tiba-tiba atau menekan break secara mendadak.


2. Kenalpasti peta perjalanan anda terlebih dahulu melalui waze atau google map, dan pastikan untuk memahami laluan arah perjalanan masuk dan keluar yang betul.

3. Periksa kenderaan sebelum memulakan perjalanan. Pastikan tayar, lampu, hon, break semuanya berfungsi dengan baik. Pastikan juga minyak petrol, air wiper, dan minyak enjin sudah ditukar dan diisi.

grid-servis-kereta1681335882.png

4. Gunakan tali pinggang keledar, dan pastikan penumpang di kenderaan anda juga mengenakan tali pinggang keledar. Jika ada anak kecil, pastikan guna car seat.

5. Jaga jarak selamat dengan kenderaan lain di depan anda, terutama dalam keadaan kesesakan  lalu lintas yang padat.

6. Elak memandu dalam keadaan mabuk atau mengantuk. Jika perlu, berhenti di R & R untuk berehat seketika kerana terlelap sedikit mengundang bahaya yang amat dasyat.

7. Jangan menggunakan smartphone ketika memandu. Dalam keadaan kecemasan, berhenti di tepi di tempat yang selamat sebelum menggunakan smartphone.

grid-memandu-smartphone1681336104.png

8. Patuhi peraturan lalulintas. Jangan melanggar lampu merah, melebihi had laju yang ditetapkan, atau peraturan lalulintas lain yang telah ditetapkan. Selalu beri keutamaan kepada pejalan kaki dan basikal di sekitar anda.

9. Selalu berhati-hati saat melintasi kawasan pembinaan, terutama jika terdapat laluan arus yang berbeza di sebelah lorong anda.

10. Perhatikan cuaca dan keadaan jalan. Pastikan kenderaan anda sesuai dengan keadaan jalan, misalnya ketika hujan, perhatikan jalan yang licin atau banjir. Rujuk ramalan kaji cuaca hari perjalanan anda.


Dengan mengikuti tips-tips tersebut, anda dapat meminimakan risiko kecelakaan dan memastikan keselamatan anda dan pengguna jalan lainnya.

Ingatlah bahawa keselamatan selalu menjadi keutamaan ketika memandu di jalan raya.

Kongsikan pada keluarga dan sahabat yang anda sayangi.

Artikel Ini Dikongsi Oleh SHAMWANIE INSPIRE RESOURCES. Pertanyaan Mengenai Ilmu Emas? Boleh Klik Butang di Bawah