×
Idea Berjimat Mahupun Tambah Pendapatan Demi Kehidupan Yang Lebih Baik

Apabila kita memikirkan berkaitan kewangan keluarga, sudah tentu ia akan merunsingkan kita. Setiap tahun, ada sahaja barang yang naik harga. Perbelajaan bertambah dan dalam masa yang sama, gaji tidak bertambah. 

Merujuk kepada pakar kewangan dunia, ada 2 cara untuk menyelesaikan permasalahan ini, sama ada kita berjimat, mahupun tambah pendapatan.

Kita punyai pilihan untuk memilih salah satu ataupun kedua-duanya sekali.

1. Berjimat

Banyak perkara boleh kita lakukan untuk berjimat. Antaranya, buang perbelanjaan yang tidak perlu seperti potong langganan bulanan, membeli makanan yang lebih murah, membandingkan harga terlebih dahulu sebelum melakukan satu-satu pembelian dan banyak lagi.

Rekodkan perbelanjaan bulanan supaya pada bulan hadapan, anda boleh lihat kembali, perkara mana boleh dikurangkan untuk bulan ini.

Anda dicadangkan untuk berjimat 15% daripada pendapatan anda. Melalui penjimatan ini, anda boleh anda pegangan emas dalam masa yang sama dan mampu menyelamatkan duit anda yang pergi tak kembali.

large-jimat-belanja1656974317.jpg

2. Tambah pendapatan

Ramai orang melakukan kerja-kerja tambahan secara part time untuk tambah pendapatan. Banyak kerja yang boleh dilakukan seperti rider food panda, lalamove, grab dan sebanyainya. Ada juga yang buat bisnes makanan dari rumah secara kecil-kecilan. Walau apa pun yang anda lakukan, setiap kerja itu memerlukan masa, usaha dan tenaga untuk dilaksanakan.

Salah satu usaha yang boleh anda lakukan ialah berkongsi ilmu emas kepada sahabat, rakan taulah melalui whatsapp atau social media. Bagaimana nak bermula? Caranya, anda boleh tekan butang register di bawah, isi borang, login dan anda boleh whatsapp mereka yang share artikel ini untuk bantuan. 

 large-register-simpangold1656924626.gif

Artikel Ini Dikongsi Oleh SHAMWANIE INSPIRE RESOURCES. Pertanyaan Mengenai Ilmu Emas? Boleh Klik Butang di Bawah