×
Ini Anda Boleh Buat Jika Tiada Duit Untuk Simpan

Ramai antara kita yang tidak mempunyai duit simpan lebih dari RM 1,000. Jom baca petikan daripada kosmo pada 23 Ogos 2020.

75 peratus rakyat Malaysia tiada simpanan RM1,000

Kaji selidik yang dilakukan Bank Negara Malaysia (BNM) mendapati 75 peratus daripada penduduk negara ini tidak mempunyai wang simpanan sekurang-kurangnya RM1,000.

Kajian itu didedahkan oleh Pengurus Besar Bahagian Operasi, Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK), Nor Fazleen Zakaria dalam satu wawancara khas bersama Kosmo! Ahad baru-baru ini.

Menurut beliau, kajian oleh AKPK terhadap tingkah laku kewangan pekerja dewasa turut mendapati dua daripada 10 rak­yat Malaysia sukar untuk menyimpan dalam tempoh enam bulan.

Trend pembelian online yang semakin rancak me­ngubah gaya hidup. Ke­sannya ada dalam kalangan mereka yang terpaksa hidup dalam keadaan ‘gali lubang, tutup lubang’ atau berhutang sepanjang masa.- Prof. Dr. Mohamad Fazli Sabri

Kita Kena Usaha & Paksa Berjimat

Apabila kita mempunyai RM 1000 dan kita mampu memaksa diri kita untuk berjimat sebanyak 15% iaitu RM 150, maka kita mampu untuk simpan emas 100% daripada RM 1000 itu dan kita masih ada lagi RM 850 untuk kegunaan perbelanjaan.

large-whatsapp-image-2022-09-21-at-112838-am1663731345.jpeg

Pengorbanan kita, dengan berjimat, kurangnya duit cash sebanyak RM 150 disebabkan penjimatan, pengumpulan aset emas boleh berlaku.

Setelah 5 tahun, apabila harga emas meningkat, maka kita akan mempunyai lebihan cash. Dengan lebihan cash itulah, kita mampu menampung dan membayar kembali 85% cash yang kita dapat termasuk membayar kos-kos pengurusan yang terlibat.

Walaupun begitu, tetap dengan kenaikan harga emas pada paras tertentu, kita masih lagi mempunyai lebihan cash.

Jom kita pelajari bagaimana untuk melakukan perkara ini untuk selamatkan duit kita dengan cara sandarkan kepada emas. Jom sertai webinar percuma dan lihat tarikh & masa webinar yang anda.

grid-webinar-simpan-gold1663732641.png

KLIK GAMBAR DI ATAS UNTUK LIHAT
DETAIL WEBINAR

Artikel Ini Dikongsi Oleh SHAMWANIE INSPIRE RESOURCES. Pertanyaan Mengenai Ilmu Emas? Boleh Klik Butang di Bawah