×
Ini 5 Sebab Mengapa Harga Emas Berubah-ubah

Harga emas berubah-ubah kerana ia ditentukan oleh pasaran, permintaan dan penawaran. Faktor-faktor ekonomi dan politik juga boleh mempengaruhi harga emas.


Berikut adalah beberapa faktor yang mempengaruhi harga emas:

1. Kadar faedah: Kadar faedah yang tinggi pada aset-aset lain seperti bon kerajaan boleh menarik pelabur menjual emas dan menukarkan aset mereka kepada aset-aset yang mempunyai faedah yang lebih tinggi. Ini boleh menyebabkan penurunan dalam harga emas.

2. Nilai mata wang: Nilai mata wang juga boleh mempengaruhi harga emas. Jika nilai mata wang menurun, harga emas akan meningkat kerana pelabur mencari pelindung nilai dari inflasi dan ketidakstabilan kewangan.


3. Ketidakstabilan politik dan ekonomi: Ketidakstabilan politik dan ekonomi dalam sesuatu negara atau rantau boleh menyebabkan harga emas meningkat kerana pelabur mencari pelindung nilai yang stabil dan selamat.

4. Penawaran dan permintaan: Harga emas juga ditentukan oleh penawaran dan permintaan di pasaran. Jika penawaran emas tinggi dan permintaan rendah, harga emas akan menurun. Sebaliknya, jika penawaran emas rendah dan permintaan tinggi, harga emas akan meningkat.

5. Kemasukan pasaran: Kemasukan emas baru ke dalam pasaran seperti hasil penambangan atau penjualan emas yang disimpan boleh menjejaskan harga emas.


Oleh itu, faktor-faktor ekonomi dan politik yang mempengaruhi kadar faedah, nilai mata wang, ketidakstabilan politik dan ekonomi, penawaran dan permintaan, serta kemasukan pasaran boleh menyebabkan harga emas berubah-ubah dari masa ke semasa.

Bertindak sekarang untuk mempelajari ilmu emas dan mula menyimpan emas dari sekarang!

Artikel Ini Dikongsi Oleh SHAMWANIE INSPIRE RESOURCES. Pertanyaan Mengenai Ilmu Emas? Boleh Klik Butang di Bawah