×
9 Sebab Kenapa Makan Supplement Kurang Berkesan

Kenapa supplement yang kita ambil kadang-kadang kurang berkesan dan berbeza dengan orang lain?

Tapi bila kita consume supplement tersebut, eh takda pun perubahan, tipu lah supplement ini. (padahal baru seminggu ambil supplement)

Setiap badan manusia tak sama ye, ada yang metabolisma rendah, tu yang makan supplement agak lambat kesan,tetapi kalau kena cara makan yang betul, pasti ada kesan.

Sebenarnya makan supplement nak tengok kesannya ambil masa antara 1-3 bulan, tapi ada yang makan 2 hari pun dah berkesan. Memang bertuah orang macam ni, tapi masih tetap kena ikut cara makan supplement yang betul.

1. TIDAK MENGIKUT DOSE YANG DITETAPKAN

Ada orang yang badannya mampu untuk ambil supplement yang high dose. Ada yang tak mampu. Sebab itulah naik ruam, jerawat.

Oleh itu, pada permulaan ambil supplement cuba pada dose sedikit dahulu. Selepas 3 hari baru tambah dose. Kalau tiba-tiba naik ruam tu, high dose la tu. Cuba kurangkan, tak pun banyakkan minum air masak.

2. KURANG MINUM AIR

Ini paling penting. Ambil lah apa jua supplement pun, even dalam kehidupan kita seharian, kita kena minum 1.5-2 liter air sehari.

Macam mana nak berkesan kalau tak minum banyak air? Kadar serapan kurang, bukan makan supplemen je, makan apa-apa pun khasiat kurang diserap.

Makan supplement pastu beritahu naik jerawat. Bila tanya minum berapa liter air masak? 1 liter je.

Sampai asyik ke toilet. adoi.. tak cukup. Paling kurang pun 3 liter.

Jangan just makan supplement, yg lain tak jaga. Minum air juga utk bantu PERJALANAN DARAH kita...

3. AMBIL MINUM BERKAFEIN/BERGAS

Yang ni memang langgar pantang. Tak boleh ambil. Dikhuatiri particle dalam minuman tersebut akan menghapuskan khasiat supplement.

Nak salahkan seller tak bagitahu? Banyak je post dan advice pantang larang. Kalau uolls ambil mana-mana supplement pun, inilah basic rule.

Ada yang peminat tegar kopi, teh, air gas & nescafe tu semua tak sanggup nak tinggalkan minuman favourite anda. So please jangan makan supplement sebab nanti membazir je.

Kalau anda baru makan supplement then terus minum pulak kafein memang tak ke mana khasiat tu sebab kafein tu dah serap. Rugikan ?

Sebab tu la kesan pun tak nampak. Nak cantik nak sihat cuba kurangkan kafein, OR JARAKKAN 5-6  jam selepas makan supplement. Kalau tinggalkan terus lagi bagus.

4. DETOX

Pada bulan pertama, supplement akan detox badan dulu,dalam badan kita banyak toksin. Jadi, supplement akan singkirkan dulu untuk serap khasiat. 

5. TAK ADA PERUBAHAN

Asyik gi toilet je untuk buang air kecil@besar. Ni namanya proses DETOX. Kebiasaannya bulan pertama minum/makan supplement akan jadi macam ni. 

6. TAK SABAR

Ni kes kronik, sayang-sayang semua, nak cantik bukan macam magic tau, hari ni minum/makan esok dah cantik. Nak minum kena lah sabar, mana boleh terus cantik.

7. LAMBAT / CEPAT

Yang ni pun selalu explain, tak semua orang kesannya lambat dan tak semua orang kesannya cepat. Bergantung kepada tubuh masing-masing juga.

Kalau kata takde kesan langsung, itu tak betul, semua yang ambil supplement MESTI dapat kesan dengan proses DETOX dulu. Kesan-kesan lain kemudiannya akan menyusul, Insya ALLAH..

8. TIDAK ISTIQAMAH

Hari pertama semangat makan. Hari ke-3 ke 4 mula la ada lopong-lopong. Terlupa ambil time pagi. Terlupa ambil time malam. Kenalah disiplinkan diri. Supplement bukan untuk cantik je tapi untuk badan anda.

9. CARA MAKAN

WAKTU MAKAN pun penting. Seeloknya time PERUT KOSONG dan tunggu satu jam, baru boleh makan benda lain, sebab bila perut penuh isi, susah supplement nak bertindak.

Nah sekarang dah tahu apa punca masalah anda? Ubahlah sekarang.

KONSISTEN, DISIPLIN DAN FOLLOW TIPS YG DIBERI

grid-woman-love-31678831821.jpg

Di atas merupakan contoh bagaimana ibu anak 4 konsisten, dispilin dan follow tips-tips yang diberikan di atas. Mengambil masa beberapa bulan, terdapat perbezaan pada wajah yang boleh dilihat dari mata kasar. 

grid-woman-love-21678831831.jpg


Kepada mereka yang nak cuba ambil supplement untuk kecantikan kulit seluruh badan, anti penuaan dan Vgrip, bolehlah gunakan butang whatsapp di bawah.

Pada suami yang nak lihat isteri macam muda-muda dulu, hadiahkan kepada mereka. Sekurang-kurangnya kita berusaha untuk diri kita juga. 

Semoga kita semua sentiasa sihat & bahagia seisi keluarga. InsyaAllah.

Jika Anda Ada Pertanyaan Berkaitan Produk / Servis Di Atas, Boleh Klik Butang.